Původně publikováno na iDnes
Pandemie koronaviru se zásadně podepsala na psychice studentů českých středních a vysokých škol. Jejich náladu zkoumal průzkum Newton University, kterého se v květnu a červnu zúčastnilo přes 7 000 studujících. Výsledky ukázaly, že studenti ztrácí motivaci ke studiu či méně sportují. Zefektivnit studium se během pandemie podařilo jen 15 procentům z nich.
Koronavirus
SLEDOVAT DALŠÍ DÍLY NA IDNES.TV
Podle dosud zveřejněných zjištění průzkumu nazvaného Covidové vysvědčení jsou studenti v důsledku pandemie přetížení a demotivovaní. Třetina z nich navíc trpí depresemi. Pro čtvrtinu vysokoškoláků se také pandemie projevila na jejich finanční situaci a mají méně peněz.
Mezi hlavní důvody zhoršení situace se řadí nedostatek sociálních kontaktů a celková nejistota při pohledu do budoucnosti. Celkem 62 procent studentů vysokých škol uvedlo, že ztrácí motivaci ke studiu, 28 procent z nich také přestalo sportovat.
„Krizi jsme prezentovali v médiích jako šanci, ale když se podíváme, kolik lidí šanci dokázalo uchopit, zjistíme, že se jedná jen o 15 procent lidí, kteří uvedli, že studují efektivněji,“ uvedl šéf výzkumu agentury Behavio Vojtěch Prokeš.
Většina studentů naopak více prokrastinuje, a to 61 procent z nich. Sedmapadesát procent více sledovalo videa nebo seriály, pětina také častěji hrála počítačové hry.
Osobní kontakt chyběl většině studentů, přes 60 procent také uvádělo, že se nemohou soustředit. Samostudiu se více věnovalo 44 vysokoškoláků a polovina maturantů. Vysokoškoláci také často uváděli, že je bolí záda, a to více než třetinu z nich.
„Dost se ulejvám“
Polovina dotázaných podle výsledků věnovala studiu během pandemie méně času a zhodnotila svoje aktivity slovy „dost se ulejvám“. Práci ztěžovala také absence pozitivních stimulů a interakcí nebo třeba přítomnost mobilních telefonů při výuce.
„Za těmito čísly je nenaplněná potřeba elementární jistoty, kterou studenti potřebují. Čtyřiapadesát procent vysokoškoláků zažívalo nejistotu,“ okomentoval Prokeš výsledky průzkumu s tím, že stát by měl podnikat kroky pro zmírňování této nejistoty, nikoli jej dále zvyšovat.
Pozitivním zjištěním však je, že jen 16 procent vysokoškoláků uvedlo, že učitelé výuku nezvládají. Zároveň 18 procent muselo bojovat se špatným připojením k internetu.
Průzkum se zabýval tím, jak se studenti se změnami posledního roku vyrovnali, například zda měli dostatek peněz na studium. Věnoval pozornost i možným pozitivním aspektům, třeba zda se lidé častěji věnovali sportu.
Autory studie jsou kromě Newton University také výzkumná agentura Behavio a portál VysokeSkoly.cz. Vzorek tvořil 7 161 studentů z celé České republiky.
Jak můžete nejlépe využít tento zdroj?
- Požádejte Ducha Svatého, aby vám dal moudrost a vhled, co z tohoto zdroje použít a jak. Pak to proveďte.
- Sdílejte tento zdroj s ostatními, o kterých si myslíte, že je toto povzbudí a vybaví.
- Přečtěte si tento zdroj s někým (partnerem, přáteli, týmem, studenty, pastorem) a diskutujte o tom.
- Použijte tento zdroj k přípravě jednoho nebo více zamyšlení, kázání nebo lekce pro skupinku vaší mládeže nebo církve.
Photo by Cristian Palmer on Unsplash